Hoppa till innehåll

Vad är c-vitamin bra för

Vad är C-vitamin och varför är det bra för oss?

C-vitamin, även känt som askorbinsyra, är en viktig näringsämne som finns i många frukt och grönsaker. Men vad gör det faktiskt för våra kroppar? Låt oss dyka in och ta reda på varför C-vitamin är så bra för oss!

Hur fungerar C-vitamin i kroppen?

C-vitamin är en kraftfull antioxidant som skyddar våra celler från skador orsakade av fria radikaler. Fria radikaler är molekyler som bildas i vår kropp när vi utsätts för zigarettrök, föroreningar eller ultraviolett ljus från solen. Genom att neutralisera dessa skadliga molekyler hjälper C-vitamin till att förebygga sjukdomar och bidrar till att vi mår bättre överlag.

Hur mycket C-vitamin rekommenderas? God källa till C-vitamin Funktioner i kroppen
75 mg för kvinnor, 90 mg för män Apelsiner, jordgubbar, kiwi, broccoli Antioxidant, kollagenproduktion, järnabsorption
Gravida kvinnor: 85 mg, ammande kvinnor: 120 mg Bell paprika, svarta vinbär, grönkål Immunförsvar, sårreparation, tandköttshälsa
Rökare: Öka intaget med 35 mg/dag Tomater, grapefrukt, persilja Hjärnans täck, noradrenalinproduktion, energiomsättning
Undvik överdosering: max 2000 mg/dag Rosenkål, mango, brysselkål Hjärt-kärlhälsa, friska ögon, fettförbränning

Andra hälsofördelar med C-vitamin

C-vitamin har visat sig förbättra vårt immunsystem genom att öka produktionen av vita blodkroppar, som hjälper till att bekämpa infektioner. Det är också viktigt för kollagenproduktionen, som är nyckeln till att bibehålla en stark och elastisk hud samt att reparera skadade vävnader.

Så vilka livsmedel kan vi äta för att fylla på C-vitamin? Här är en snabblista att följa:

  • Apelsiner och apelsinjuice
  • Jordgubbar
  • Kiwi
  • Broccoli
  • Rosenkål
  • Tomater

Slutsats

C-vitamin är bra för oss av en mängd anledningar, inklusive dess roll som antioxidant, förbättring av vårt immunsystem och kollagensyntes. Det är enkelt att upprätthålla en hälsosam C-vitaminnivå genom att äta en balanserad kost rik på frukt och grönsaker. Så, varför inte ta en apelsin eller en skål med jordgubbar som mellanmål och ge din kropp den C-vitamin den behöver för att fungera på topp?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *